lördag 7 januari 2012

Sövdesjön

Skulle idag vandra runt Sövdesjön i det fina vädret tänkte jag. En gammal tradition som jag slarvat med på senare år. Brukar se flera havsörnar. Vädret skulle ju också bli riktigt fint, något man inte blivit bortskämd med under julledigheten precis.
På vägen dit passade jag på att kolla sparvugglan som jag såg i onsdags i södra delarna av Skrylle. Den stod dock inte att återfinna. Solen hade inte kommit fram ännu men jag slapp i alla fall vinden. Kom tillslut fram till Sövdesjön och började gå medurs. När jag gått förbi kyrkogården började det regna. Fortsatte ändå. Tänkte följa stranden så nära jag kunde. Det var väldigt högt vattenstånd och vattnet stod långt upp på strandängarna. På östra sidan, där det börjar öppna sig, finns en liten kulle med glesa träd på där jag tog en första fika. Försökte sedan fortsätta söderut men det gick inte på grund av vattenståndet utan var tvungen att vända tillbaka.

Nu hade det inte regnat på ett tag. Det var dock fortfarande mörkt och bistert.


Kom tillslut fram till höga kullen på sydvästsidan efter att ha vadat över bron i östra delen av sjön samt gått runt en större vattensamlig. Åt min andra fika.och kollade hur det skulle gå att fortsätta. Konstaterade snart: inte. Vid nästa bro var det väldigt mycket vatten och så även bakom den så jag bestämde mig för att vända tillbaka. Kikade dock först ut över sjön med tuben eftersom jag tyckte jag hört många krickor, vilket förvånade mig. Det fanns dock gott om dem. Räknade ihop 150st i södra delarna av sjön.

Väl tillbaka vid bilen bestämde jag mig, trots den sena timmen, att åka till Snogeholmssjön för att se om den var en lika pålitlig salskrakelokal som den brukar vara. Kom dit i sista kvällsljuset vid 16 men kunde konstatera att den var lika pålitlig som vanligt: 91st. Hade tänkt fika men det var ett par som grillade här så jag åkte till Krankesjöns fågeltorn istället. Det var visserligen så mörkt att jag inte såg något men man brukar ju kunna höra en del intressant därifrån, så som flygande gäss och änder och kanske någon uggla. Denna gång var det dock tyst.

Inga kommentarer: