söndag 15 januari 2012

Häckeberga

Efter en längre sovmorgon åkte jag idag till Häckeberga för att reka en tur jag ska leda med PåTur i början av mars. Det var helt vinstilla så jag sörjde lite att jag inte skaffat paddelhandskar så att jag haft åtminstone en liten chans att följa med på kanotklubbens Måkläppentur.
Solen som var utlovad uteblev, precis som förra söndagen när jag var vid Sövdesjön. Trots avsaknad av sol och temperatur kring eller under nollan så hörde jag samtidigt fyra trummande hackspettar där stigen lämnar skogen strax innan Skåneledens övernattningsplats ute på Genarps hed. Ett litet vårtecken ändå.

Fick rekat halva turen. När jag var rakt väster som slottet insåg jag att jag hade långt kvar och att klockan nog skulle bli mycket innan jag kom hem så jag tog en väg ut till sjön. Här fann jag till min förvåning sjön helt frusen, med undantag av några småpölar på ställen där det nog var strömt.

Avslutade dagen vid Risen där jag bland annat hörde och såg en bändelkorsnäbb i stugorna i närheten av parkeringen i Genarp.

Inga kommentarer: