onsdag 2 maj 2012

Valborg i tjäderskogen

Under varlborgshelgen tillbringade jag tre nätter och morgnar på en tjäderspelplats i Dalsland tillsammans med min bror. Tjädrarna är nyckfulla så det blev bara en morgon med riktigt bra drag.
Första och sista morgonen gick de igång lite innan fyra men så vid fem dog allt bara ut. I synnerhet sista morgonen blev jag förvånad över det för jag hade haft så fint spel redan på kvällen och det är ju inte så vanligt.

Andra morgonen blev en riktigt bra morgon med en tupp som spelade ute på en mosse på fotoavstånd från mitt gömsle och en annan tupp på hällmarken på ett annat håll, även den på fotoavstånd. Denna morgon var det några hönor närvarande och det var nog det som sporrade spelet. Jag hade till och med en parning bara 15m från tältet på en häll bakom gömslet.

Jag har ännu inte hunnit sortera bildern men här kommer i alla fall två.






Inga kommentarer: