söndag 8 juli 2012

Paddling runt Falsterbohalvön

Idag var jag med på MKKs paddling runt Falsterbohalvön. Vi startade cirka 10.20 norr om kanalen med att paddla genom kanalen till sydkusten. När vi startade var det molnigt och stilla, väldigt rofyllt, men medan vi passerade kanalen sprack molntäcket upp och när vi kom ut i söder var det strålande sol.
Efter ett tag upptäckte vi några mystiska stenar en bra bit ut i vattnet, två stora och många små mellan. De små såg man bara ibland. Väl där ute visade det sig vara ett grund med 20-30 gråsälar. Vissa av dem såg ut att ligga på en sandbank under vattenytan för de behövde skumpa iväg för att komma i vatten och simma bort.

Strax innan 13 tog vi lång lunch vid Falsterbohus. När de sista var framme kom en tät och mörk dimma. Oväntat eftersom det var en bra bit över 20 grader. Dimman låg hela lunchen.

Efter lunchen paddlade vi mot västerut och tog oss förbi via nabben. När vi kom ut på västkusten var dimman som borttrollad och det var sol och riktigt sommarväder. Över land låg låg den kvar så länge vi kunde se.

Väl framme vid Skanör blev det olika våta kajakövningar, så som höga stöd, skallning och rollar. Mina rollar sitter bra nu, både på höger och vänstersidan. När Åsa skulle filma när jag gjorde en riktig eskimåsväng hände något konstigt. Kajaken ville inte gå runt! Jag blev liggande under vattnet i 45 graders vinkel. Tillslut fick jag ta paddeln till hjälp för att komma helt upp och ner så jag kunde påbörja rollen.

Det blev en lång dag. Det tar ju en del tid att köra bilarna fram och tillbaka mellan kanalen och Skanör. Och så ska det lastas och åtas glass också. Var hemma vid 20-tiden och var pigg, packade upp och lagade mat. När maten var äten slog det till och jag var som klubbad och somnade snart i soffan.


Inga kommentarer: